Aankomst, orientation etc. - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van MgoestoU - WaarBenJij.nu Aankomst, orientation etc. - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van MgoestoU - WaarBenJij.nu

Aankomst, orientation etc.

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2014 | Zweden, Uppsala

Välkommen till min blogg!

Het is inmiddels om en nabij een maand geleden dat ik de lage landen – hier in Zweden ook wel Holland genoemd – verlaten heb. De dagen worden korter en de kou staat voor de deur, alvorens ik daar verder op in ga neem ik jullie graag mee terug in de tijd. Het begon allemaal op maandag 25 augustus jl., op deze dag nam ik van een huilend(regen) Nederland afscheid. Schiphol was het vetrekpunt van mijn vlucht, een vlucht waarbij Nederland vanuit het Friese luchtruim verlaten werd. Een vlucht die zijn einddoel zou vinden bij het vliegveld van Stockholm(Arlanda).

Daar sta je dan, je zag dit moment al zo vaak in je dromen. Daar is het dan, de dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier. Ben je er klaar voor?

Nou dat was ik wel, vanaf het vliegveld pakte ik de bus om in mijn nieuwe koninkrijk, Uppsala, te komen. Aldaar hoefde ik vanaf het centraal station dan alleen nog de bus naar “Flogsta” te pakken om bij mijn nieuwe kamer te komen, maar voordat ik dat deed nam ik de bus de verkeerde kant op…. Goed, na wat vertraging belandde ik dan toch in Flogsta om daar mijn kamer te betrekken.

- Flogsta is een wijk in Uppsala, waar voornamelijk studenten woonachtig zijn. Het gedeelte in de wijk waar ik woon heet “Sernanders Väg” en bestaat uit een zestiental studentenflats. In mijn flat, zit ik in een corridor van 12 kamers die samen een keuken delen. Momenteel wonen er zes Zweden, twee Fransen en één Italiaan. En inderdaad dit zijn tien mensen, want twee kamers staan leeg, wat opmerkelijk is gezien er hier in Uppsala ook een krapte is op de studentenkamermarkt. Mijn kamer is circa 20 m2 en bevat een eigen douche + wc. -

Nadat ik mijn kamer enigszins had ingericht, ging ik naar de supermarkt om kennis te maken met de Zweedse prijzen. Vooral in het begin lijkt alles echt verschrikkelijk duur, mede doordat bijna alle producten vanaf 10 Kr. verkocht worden. Een deel van de producten, met name vlees, is ook vrij duur. Met de juist tactiek is daar ook een oplossing voor, namelijk alleen producten kopen die in de aanbieding zijn.

In de avond mocht ik nog kennis maken met een echte Flogsta traditie, de “Flogsta scream”. Stipt om 10.00 uur wordt er in Flogsta vanuit de ramen en balkons collectief flink op los geschreeuwd.*

De dagen die volgden werd het tijd om Uppsala te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten. Het bij uitstek geschikte middel daarvoor waren de activiteiten van de “orientation week”. Tijdens deze week werden rondleidingen, crash courses over Zweden, spelletjes en feestjes georganiseerd om de tradities, de stad en nieuwe mensen te leren kennen. Bovendien fungeert de week om alle “nations” te ontdekken, uiteindelijk moet men hier namelijk een keuze uit maken.

- De nations zijn de studentenverenigingen van Uppsala. De nations representeren een gebied in Zweden; oorspronkelijk was het zo dat de mensen die uit het gerepresenteerde gebied kwamen lid werden van die nation. Tegenwoordig is het ongeveer 50/50 en kiest men er meer voor lid te worden van een nation die bij jou past. Er zijn op dit moment 13 nations die elk een gebied, op Lund na, in Zweden representeren. De nations zijn verschillend groot, maar elke nation heeft tenminste een bar en een eetgelegenheid. Daarnaast kan je bij de meeste nations een bibliotheek en een dansvloer terugvinden. Bij de nations kun je sporten, cultureel actief zijn, zoals bij het koor* of gewoon sociaal actief zijn. Bovendien bestaat de mogelijkheid om voor de nation te werken. Je bent “verplicht” om lid te worden van een nation, althans zolang je toegang wilt krijgen tot hun bar of tot een feest. Als je eenmaal lid bent van een nation, kan je bij elke andere nation binnenkomen en meedoen aan hun activiteiten of voor die nation werken. Wat doet het er dan toe van welke nation je lid wordt? Nou dat is vooral financieel, als lid krijg je namelijk korting op het eten en betaal je geen of minder entree als er een feest is. –

In Uppsala is een fiets een ‘must’ en wat fietsen betreft net Utrecht. De stad is uitgedost met fietspaden en overal zie je wel fietsen staan. Bovendien is Uppsala redelijk vlak en alles is vrij dicht bij elkaar, dat maakt de fiets een makkelijke en goedkope optie. Gedurende de orientation week heb ik mij daarom het eigendom van een ijzeren ros verschaft. Een echte beauty, met een mandje, zonder hoge stang en een zacht zadel.

Na de orientation week begon het harde werk weer, de studie. Het vak dat ik volg, EU commercial law and litigation, begon allerminst zachtaardig. Een week na de eerste les hadden we al een tentamen over á 250 pagina’s. Dit bleek na verloop van de week toch mee te vallen, toen we hoorden dat het tentamen vooral een arrest analyse zou bevatten. Vijf dagen na dit tentamen volgde het volgende , een pleidooi van 5 minuten. Beide exams heb ik natuurlijk gehaald. Daarna ging het gewoon verder en nu moeten we een schriftelijk pleidooi schrijven voor het ELMC moot court. Het ELMC moot court is een Europeesrechtelijke pleitcompetitie, waaraan een schriftelijk deel vooraf gaat om je daarvoor te kwalificeren. Binnen mijn vak worden vier personen uitgekozen, nadat iedereen individueel zijn stuk geschreven heeft, om Uppsala te vertegenwoordigen.

Eerder had ik vermeld dat lid worden van een nation toch wel van belang is. Gedurende de eerste week na de orientation week heb ik besloten om lid te worden van de Norrlands nation.

- De Norrlands nation representeert het grote noordelijke deel van Zweden, ook wel Norrland genoemd. Deze nation heeft á 8.000 leden en is daarmee de grootste nation van Uppsala.-

Tijdens mijn derde week in Uppsala werd het ook tijd om Zweeds te gaan leren, het vak Basic Swedish 1 begon. Het is best leuk om middelbare schoolachtig weer een taal te leren en het gaat mij tot nu toe goed af. Ongeveer 50-60% van de woorden heeft een gelijkenis met een Duits, Engels, Fries of Nederlands woord en dit maakt op zijn minst het lezen eenvoudig. Inmiddels heb ik al zes lessen gehad en kan ik me enigszins aan iemand voorstellen en kan ik de klok lezen. In de praktijk heb ik het nog niet echt kunnen gebruiken, omdat echt bijna iedereen hier wel Engels kan spreken en dit ook automatisch doet als ze merken dat je niet native bent.

Op vrijdag 12 september was buiten de stad het noorderlicht te zien. Gezien de voorspellingen ook voor zaterdagnacht goed waren om het noorderlicht te zien, ontstond het idee om in een groep naar “Gamla Uppsala”* te gaan. Om het noorderlicht te zien moet je namelijk buiten de stad zijn, vanaf de grafheuvels daar had je een goed uitzicht. Het weer was ons die nacht helaas niet goed gezind, het was te mistig en dus was het noorderlicht niet te zien. Jammer, maar des temeer een reden om naar Lapland te gaan, om hopelijk daar het noorderlicht wel te zien.

Innebandy (floorball/unihockey) heb ik ook al gespeeld, nog niet heel veel, maar toch. Tot nu toe heb ik via de Norrlands nation drie keer meegespeeld. Ze spelen maandag- en woensdag avond om 9 respectievelijk tien uur grootveld met keeper. De eerste training mocht ik meteen keeper zijn, en al zeg ik het zelf dit ging vrij goed. Wat het niveau betreft had ik het wel iets beter verwacht. De intensiteit daarentegen is vrij hoog, ze spelen fysiek en je sprint de hele tijd op en neer, met veelal maar één wissel aan de zijlijn. Van een vriend heb ik gehoord dat ze bij een andere nation kleinveld spelen, dus daar zal ik binnenkort ook een kijkje nemen.

Om terug te komen op waar ik mee begon, het weer, de eerste weken hier waren echt perfect, er was zonneschijn en temperaturen rond de 20°. Vorige week werd het opeens kouder, met in de ochtend temperaturen rond de 0°, en regenachtig weer. Gelukkig is het dit weekend weer wat opgehelderd en hopelijk blijft dit nog een tijdje zo. WINTER IS COMING….

Vi ses!
Michael

*https://www.youtube.com/watch?v=wEHboPty3b4
*door een aantal personen gezamenlijk voortgebracht stemgeluid, m.n. met dezelfde bedoeling
*Oud-Uppsala, vikingen enzo.

  • 29 September 2014 - 22:27

    Urs:

    Leuk verhaal...eindelijk weet ik ook eens wat jij zo uitspookt ;). Nu nog een paar foto's aub!
    Veel plezier verder.

  • 30 September 2014 - 19:40

    Thomas:

    Vét leuk stukje! Goed eindelijk wat van je te horen. Ben echt blij dat je het naar je zin hebt!

  • 12 Oktober 2014 - 19:52

    Fam De Jonge:

    Leuk verslag verhaal,we vinden het leuk dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin

    Groetjes van ons laat nog eens van je horen mag via je moeder
    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Uppsala

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 3329

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 16 Januari 2015

Studeren in Uppsala

Landen bezocht: